tiistai 13. joulukuuta 2011

Learning in the Cloud? Vielä kerran :)

Kiitos Oskarille ja Katrille, seminaarin kooste on tässä. Hyviä kuuntelu ja ideahetkiä kaikille!

Etkö päässyt paikalle 14.10.2011? – Satakorkean verkko-opetustyöryhmän järjestämän seminaarin eri osiot ovat nyt nähtävissä alla olevista linkeistä sekä Satakorkean verkkosivuilla osoitteessa: http://www.satakorkea.fi/vinkkejaopetukseen/

Teemu Arina
Pilvioppiminen: uudet oppimisen tilat, työkalut ja ympäristöt:
osa 1osa 2osa 3

Ennen seminaaria taltioidut Case-esitykset hyvistä opetuskäytänteistä löydät myös osoitteesta: http://www.satakorkea.fi/vinkkejaopetukseen/
Hanna Hyttinen, SAMK ja Sari Vaapio TY
Rohkaisevia kokemuksia korkeakoulujen yhteisistä verkko-opinnoista Satakunnassa
Pekka Kuisma, SAMK
Opinnäytetyön ohjaus AC- verkkoneuvotteluohjelman avulla
Heidi Varpelaide, SAMK
SoMe Moodle Miten Moodle-sivu uudistuu sosiaalisen median avulla
Riikka Turtiainen ja Sari Östman TY, Pori
Tykkää tästä: Facebook-luento Facebookissa
Harri Ketamo, SAMK
Luotsi, itseohjautuva oppimateriaali – tuloksia ja kokemuksia
Jarmo Hautaniemi, SAMK
Fysiikkaa verkossa
Kristian Kiili, TTY, Pori
Pelitehdas palvelu: oppilaat pelikehittäjänä

keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Pilvipalvelut opetuksessa?


Tietotekniikan käyttötavat opetuksessa ovat muuttuneet erilaisten verkosta vapaasti saatavien “pilvityökalujen” mukana. Niitä otetaan käyttöön ja käytetään jokin aika ja sitten huomataan, että pilvi onkin jo kuivunut pois ja siirrytään seuraavaan pilveen ja otetaan uudet työkalut haltuun.

Mitä pilvipalvelut ovat? Niissä sovelluksia käytetään verkon yli keskuspalvelimilta, jonne myös tiedot tallennetaan. Pilvipalveluja voidaan käyttää paikasta riippumatta eri päätelaitteilla: pöytätietokoneella, läppärillä, tabletilla, älypuhelimella. Käyttö ei myöskään riipu käyttöjärjestelmästä. Käyttöä helpottaa nopea nettiyhteys.

Oppimateriaalit ja opiskelijoiden tuottamat aineistot hajautuvat erilaisiin pilvityökaluihin, esim: Google -dokumentit, Youtube –videot, erilaiset kuvagalleriat. Opiskelija voi räätälöidä omia oppimisen työkaluja haluamikseen ja linkittää ne vaikka Moodlen tehtävän palautukseen. Voi siis käydä niin, että opiskelijalla on laaja valikoima työkaluja käytössään ja opettaja lukee niitä Moodlen kautta.

Opetuksessa voidaan siis vain siirtyä pilveen, vapaasti verkossa olevia palveluita voidaan käyttää suljettujen ja oppilaitosten järjestelmien esim. Moodle rinnalla. Tämä on johtanut siihen, että usein opettaja saa ensikosketuksen pilvipalveluihin opiskelijan kautta. Näin onkin varmaan hyvä edetä, koska opiskelija saa itse valita sähköiset työvälineet. Heitä ei voi pakottaa pilvipalveluiden käyttäjäksi, vaan oppilaitoksen on tarjottava myös perinteiset sähköiset oppimisen työkalut.

Toinen merkittävä muutos on se, että enää ei oikeastaan voi opettaa jonkin pilvityökalun käyttöä. Jokaisen pitää itse löytää ne ja itse opetella käyttämään niitä itselleen sopivalla tavalla. Tämä on kokonaan uusi kulttuuri, enää työkaluja ei hallita kokonaisuudessaan, vain niiltä osin, kuin itsellä on tarvetta ja intoa kokeilla.

Innostan kaikkia ottamaan vaan rohkeasti työkalut käyttöön. Kaikissa palveluissa on pari perusasiaa, jotka pitää tarkistaa. Ensimmäisenä asiana on julkisuus, etsi jostain asetuksista kohta; profiili ja tietosuoja ja tarkista mitä kaikkea näkyy maailmalle. Toinen mikä kannattaa etsiä on Ohjeet; niitä selailemalla saa hyviä vinkkejä. 

Tämä teksti tulee ennen joulua ilmestyvään Agoraan. Siksi näin pitkä ja perusteellinen postaus.

torstai 1. joulukuuta 2011

Joulukalentereiden aika

Tässä kooste joulukalentereista, eiköhän näillä saada aika kulumaan jouluviikoilla.
Huvitutin joulukalenteri
Joulukuun päiville kuvat ja perheen yhteinen puuhavinkki

Aku ankan joulukalenteri luvassa vauhdikasta menoa.

Ruotsia olkaas hyvät. Ylen kalenteri  /http://buu.yle.fi/jul11/

Positiivareiden kalenteri, aina yhtä mahtipontinen ;)

Vielä mielipide tavaroita sisältävistä joulukalenterista: Norjalaisprofessori; Kalliit joulukalenterit haitaksi lapsille Lähde (HS 1.12.11)
Hyvää joulunodotusta kaikille!

perjantai 25. marraskuuta 2011

Ajan käytöstä?


SoleOPS työssä olen päässyt aitopaikalta seuraamaan, miten byrokratia työllistää itse itseään. Jatkuvasti kuulen puhetta, että on niin kiire, ettei ehdi mitään…

OPSit suunnitellaan isoista kokonaisuuksista (10 – 15op) sitten nämä isot lohkotaan jopa 1op palasiin. Jokainen voi nopeasti laske miten työmäärä lisääntyy jos 10op kokonaisuus jaetaan kahteen 5 opintopisteen osaan tai viiteen 2 opintopisteen osaan. Kaikki hallinollinen työ tehdään moneen kertaan.

Toinen esimerkki on opettajan työajan laskemiseen liittyvä monimutkaisuus, uusimpana tulokkaana on opiskelijamäärän vaikutus resurssiin. (Sinällään hyvä asia, mutta tapa toteuttaa todella työläs)

Nämä vaikuttavat ihan pieniltä ja tarpeellisilta toimilta, mutta kyllä ne vaan piilotyöllistävät meitä kaikkia. Taitaa olla ihan kotikutoista tämä kiire, mikä meillä on. Olen usein miettinyt, että pitäisi käynnistää projekti, joka tarkastelisi asioita myös ”tuotannollisesta” näkökulmasta. Voisimme varmasti karsia paljon sälätyötä ja kohdentaa säästyvä aika vaikka opiskelijoiden ohjaukseen.

Nimimerkillä iloinen veronmaksaja, joka haluaisi tietää minne veroeurot kuluvat.

perjantai 18. marraskuuta 2011

SoleOPS ja opintojaksolle ilmoittautuminen

Nyt alkavat projektini lomittua sopuisasti. SoleOPS / HOPSissa otetaan opintojaksolle ilmoittautuminen käyttöön vuoden 2012 alusta. Kolmannes opettajista on jo perehdytetty, heille jaetiin paperiohje ja opiskelijoiden ohje on tallennettu YouTubiin. Testatkaa ja antakaa palautetta, tämä on eka versio. Jostain syytä töissä sen latautuminen kesti pidempään kuin itse viedo, mutta kotona se latautui viiveettä. 2min 19 sek SoleHOPS opastusta, ole hyvä:


perjantai 11. marraskuuta 2011

Signaali: Kohti hajautettuja verkko-oppimisympäristöjä

Nyt pitää nostaa esiin tuossa Helsingin yliopiston Signaaloblogissa oleva aihe; Kohti hajautettuja verkko-oppimisympäristöjä asiokas ja mielenkiintoinen pohdinta. Lue se.

Jostain syystä olen ajatuksissani lähestynyt asiaa toisesta suunnasta. Opiskelija luo itselleen noilla 4-tasolla olevilla työvälineillä oman sähköisen oppimisympäristön ja sieltä asiat tulevat linkkeinä 1-tasolle. Organisaation tehtäväksi siis jää pitää taso yksi hyvässä iskussa ja opiskelija saa valita työvälineensä. 

Pitääpä  miettiä asiaa.
Kehäkukat voivat hyvin vielä marraskuussa! Ihmeellinen syksy.

perjantai 4. marraskuuta 2011

Pilvityövälineet


Tietotekniikan käyttötavat ovat erilaisten verkosta vapaasti saatavien “pilvityökalujen” mukana muuttunut. Niitä otetaan käyttöön ja käytetään jokin aika ja sitten huomataan, että pilvi onkin jo kuihtunut pois ja siirrytään seuraavaan pilveen ja otetaan uudet työkalut haltuun.

Tämä on johtanut siihen, että enää ei oikeastaan voi opettaa jonkin pilvityökalun käyttöä. Jokaisen pitää itse löytää ne ja itse opetella käyttämään niitä itselleen sopivalla tavalla. Tämä on kokonaan uusi kulttuuri, enää työkaluja ei hallita kokonaisuudessaan, vain niiltä osin, kuin itsellä on tarvetta ja intoa kokeilla. (no, ei Wordiäkään kukaan täysin hallitse, niin valtava siitä on tullut.)

Rohkaisen kaikkia ottamaan vaan rohkeasti työkalut käyttöön. Kaikissa palveluissa on pari perusasiaa, jotka pitää tarkistaa: julkisuus, etsi jostain asetuksista kohta; profiili ja tietosuoja ja tarkista mitä kaikkea näkyy maailmalle. Toinen mikä kannattaa estisä Ohjeet; niitä selailemalla saa hyviä vinkkejä.
Kesäpilviä Pyhäinpäivän ratoksi